ma

22

okt

2018

Inktvis

meer lezen

ma

01

okt

2018

pompoen ipv pasta

meer lezen

ma

01

okt

2018

bananenbrood

meer lezen

zo

30

sep

2018

Bloemkoolrijst

meer lezen

di

26

jun

2018

brocollipesto

meer lezen

ma

25

jun

2018

Ontbijtpannenkoek

meer lezen

zo

22

apr

2018

witte kool

meer lezen

za

14

apr

2018

Grieks; saganaki

meer lezen

di

20

mrt

2018

Zuurkooltaart

meer lezen

zo

18

mrt

2018

Ontbijt muesli

meer lezen

za

17

mrt

2018

salade als lunch

meer lezen

do

15

mrt

2018

Maaltijdsoep

meer lezen

za

10

mrt

2018

Calzone

meer lezen

za

10

mrt

2018

Lunch met haring

meer lezen

vr

09

mrt

2018

Lunch

meer lezen

ma

10

nov

2014

Hoge bloeddruk

meer lezen

zo

12

okt

2014

Mindfulness

meer lezen

ma

22

okt

2018

Inktvis

Zaterdag weer eens naar de markt geweest, moet ik veel vaker doen. Goedkoop en vers.

Vandaag dus inktvis gekocht. 700 gram voor drie personen...helaas veel afval, want ik koop het nog niet schoongemaakt. Een hele klus maar dan heb je ook wat. Na het schoonmaken, de inktvis in ringen geknipt en deze met drie tenen knoflook gebakken. Mmm lekker hoor en heel gezond, vol met vit B12, eiwitten en antioxidanten (goed tegen de rimpels dus) Ik heb ze gestrooid op een flink bord vol met roerbakgroenten. Ik had op de markt paksoi en  rode paprika gekocht. Paksoi is een zogenaamde crucifere groente, dat is een groente (zoals bijv alle koolsoorten, brocolli, spruitjes rucola,) die zorgt voor aanmaak van goede oestrogenen. (ja ja je kan ook foute oestrogenen maken) . Ik had er wat couscous bij gedaan, niet teveel want het is een koolhydraat maar wel veel beter dan rijst! en een snoeptomaatjes salade. De tomaatjes had ik een uur voor consumptie gemarineerd in olijfolie, verse basilicum, iets zeezout en peper. Was weer een heerlijk vullend maaltje.

ma

01

okt

2018

pompoen ipv pasta

Al eens gehoord van pompoenspagetti...ik wel maar nog nooit gegeten. Het schijnt dat er speciale pompoenen zijn die daarvoor geschikt zijn. Ik dacht wat een onzin, ik probeer het met een gewone kado gekregen pompoen. Maar nee. daarvan kan je geen spagetti maken. Dus als je pompoenspagetti wil dan toch maar kant en klaar in de winkel kopen. Maar ik had inmijn enthousiasme wel een halve pompoen geroosterd in de over. Pompoen in stukken snijden, bestrijken met olie en dan 30 minuten op 175 graden in de oven. Ondertussen de "saus"gemaakt. Runder gehakt gebakken met twee flinke uien, een prei en twee paprika's. twee tenen knoflook, wat saliepoeder, oregano en basilicum. Dit lekker laten pruttelen en later nog een blik tomatenstukjes erbij. Ondertussen was de pompoen gaar, ik kon er dus geen slierten van maken maar wel blokjes snijden en lekker hoor. Ik at dit dus alles zonder koolhydraten en zat toch echt goed vol Uiteraard een frisse ijsbergsla erbij om de laatste gaatjes te vullen. 

ma

01

okt

2018

bananenbrood

Heerlijke lunch, vult enorm goed.

 

Ik had laatst teveel bananen gekocht (overgang he...dan koop je twee dagen achter elkaar dezelfde dingen!) en ik dacht wat doe ik daarmee. Ik vond dit heerlijke recept en inmiddels heb ik het al vaker gemaakt. Het is nl vetvrij en suikervrij...er zitten wel koolhydraten in maar wel goede en je moet tenslotte wel wat eten. Het brood lijkt op cake en mijn kinderen eten het gewoon als ze uit school komen, maar het is bedoeld als vullende lunch!

Over voorverwarmen op 175 graden. Je neemt vier grote bananen Met de staafmixer pureer je deze bananen samen met vier eieren en 100 ml joghurt. Hierna spatel je er 120 gram bloem/meel doorheen. Het originele recept is met bloem maar dat is niet zo best. Ik heb het gedaan met volkoren roggemeel. Daarnaast ook 1 eetlepel kaneel,en 8 gram bakpoeder. Daarna er doorheen spatelen 50 gram walnoten grofgehakt en wat klein gesneden gedroogde abrikozen. Alles storten in een ingevet bakblik en dan 45 minuten in de oven. Ik eet als lunch twee plakken. Ik doe gewoon porties van twee plakken in de vriezer. Ze zijn snel ontdooid en nog steeds erg lekker! Makkelijk als je buitenshuis moet eten en je geen tijd hebt om een verantwoorde lunch te maken. Dit is een mooi en lekker alternatief. 

zo

30

sep

2018

Bloemkoolrijst

jeetje, al maanden niets op de blog gezet...ga nu bezig met inhaalslag. Het is niet dat ik niet lekker gegeten heb hoor...maar vergeet het steeds!

vandaag kookte ik voor mezelf en wil het dan makkelijk houden maar natuurlijk wel gezond. Ik ben begonnen met twee tenen knoflook te fruiten met een gekneusde stengel citroengras, toen flink wat komijnpoeder, gemalen koriander, gember en kurkuma kruiden erbij. Toen dit lekker begon te geuren er een zak van 400gram chinese roerbakgroenten erbij en een gesnippert uitje. Dit met een scheut oestersaus lekker geroerbakt. Ondertussen twee eieren geklutst en in een ander pan scrumbled egg van gemaakt. Ik had nog wat kipfilet vleeswaren liggen en omdat die wel op moest heb ik die ook nog gesneden door de roerbak gedaan. Toen de groente goed gebakken was heb ik 300 gram bloemkoolrijst nog twee minuten mee gebakken en op het laatst de eieren toegevoegd. Vervolgens in een bowl gedaan en er nog wat ongezouten pinda's opgedaan. 1 portie at ik vandaag en eentje in de vriezer voor als ik nog minder tijd heb. Super lekker, makkelijk en geen koolhydraten, genoeg eiwitten en groenten. Prima maaltijd voor de overgang dus!

 

di

26

jun

2018

brocollipesto

gezond, lekker en makkelijk. 

Je kookt een stronk brocolli van 500 gram (steel na schillen er gewoon bij doen). Na het koken, de brocolli samen met een flinke scheut olijfolie, een handje verse peterselie/basilicum  (of elk ander kruid dat je nog hebt staan), een teen knoflook, een klein handje pijnboompitten, wat peper en zout en wat kaas (parmezaanse is lekker pittig maar ik had alleen geitenkaas) pureren met de staafmixer tot een lekker brei. Hier doe je doorheen een klein beetje volkorenspagetti. Ik kook nog geen 150 gram voor drie personen. Dan opdienen en er nog wat geraspte kaas erover heen doen. Ik had erbij een groenteschnitzel en een groene salade. Smakelijk!!

Hier vindt u in onze blog het laatste nieuws

Overgangsconsulten altijd op afspraak.

locaties:

Huiskermatedijk Aalten,

Laan v Klarenbeek Arnhem

Talingsingel Velp